Na druhom brehu

Na druhom brehu
5/5 - (4 votes)

Dedičstvo Ballantynovcov 2

Konečne je to tu! Román Na druhom brehu je dlho očakávaným pokračovaním knihy Kováčov učeň. Osud Ballantynovcov ma veľmi zaujal a preto som sa nevedela dočkať ďalšieho diela z tvorby šikovnej spisovateľky Laury Frantz. Toto pokračovanie je plné neočakávaných zvratov a zanechalo vo mne hlboký dojem. Očarili ma hlavne charaktery postáv a skúšky, ktoré museli počas príbehu podstúpiť. Počas príbehu nedostával zabrať len charakter, ale aj viera. Hlavní hrdinovia Ellie a Jack si začnú napriek počiatočným rozdielom nachádzať k sebe cestu. Ich rodiny majú nielen rozdielne postavenie v spoločnosti a vyznávajú odlišné hodnoty, navyše žijú v nepriateľstve. Dokážu všetko prekonať a dať svojej láske šancu?

Prvý diel končil otvorene a nečakane a to príchodom Elspeth Leeovej, ktorá spôsobila v mnohých životoch veľa zlého. Najviac však ublížila svojej sestre Eden a jej manželovi Silasovi. Hoci začne príbeh tam, kde skončil, nečakane po pár stranách preskočí o tridsať rokov ďalej. Dozvedáme sa v ňom o deťoch Silasa a Eden, ktoré od rodičov dostali silný základ viery a vďaka peniazom aj možnosti, ktoré ich rodičia nikdy nemali. Majetok Ballantynovcov sa vďaka šikovnosti ich otca mnohonásobne znásobil. S rastúcim bohatstvom však pribudli nielen starosti, ale aj nepriatelia. Tým navyše vadilo aj to, že Ballantynovci sympatizovali s otrokmi, ktorým pomáhali začať nový život po úteku od bývalých majiteľov.

„Ak má zlo nejakú vôňu, cítila ju – tú chladnú zlobu, ako keď sa ľadové prsty dotknú teplej pokožky.“

Ellie sa rozhodla, že štyri roky štúdia sú viac ako dosť. Navyše vôbec netúžila po tom, aby ju nejaká manželská spoločnosť ponúkala ako špičkový tovar na predaj pre ženbuchtivých mužov, ktorým zväčša aj tak išlo o majetok. Ellie by bola veľkou trofejou pre každého muža, no ona túžila len po manželstve z lásky, aké majú jej rodičia. Všetci očakávali, že práve ona bude prvou, ktorá rozšíri ich rodinu a konexie. Napriek tomu sa rozhodla, podobne ako jej rodina, pomáhať druhým, a tak založila školu pre mladé dámy. To však vôbec netušila, že tento čin dopadne úplne inak, keď o to prejaví záujem aj Chloe Turlocková, Jackova sestra.

„Jack sa díval za ňou, ako chmúrny tieň na slnkom zaliatej verande, s Chloe po boku. Vzápätí je River Hill zmizol z dohľadu. Nie však z mysle.“

Turlockovci boli známi nielen ako veľkovýrobcovia whiskey, ale najmä ako tvrdí a neľútostní ľudia, ktorí hľadia len na svoje záujmy, aj keby mali ísť cez mŕtvoly. Práve tento fakt ich tak veľmi odlišoval od Ballantynovcov. Jack napriek tomu ako ho vníma okolie je úplne iný. Nedozvieme sa, či to spôsobila výchova starým otcom alebo fakt, že mu Silas Ballantyn kedysi venoval Bibliu. Možno oboje tieto semienka napriek dlhému klíčeniu priniesli úrodu v pravý čas. Jack vždy počúval otcove a bratove rozkazy, napriek tomu, že ho mnohokrát donútili urobiť činy, ktoré by sám od seba nikdy neurobil. To, aký je jeho pravý charakter v skutočnosti takmer nik netuší.

„Bola stelesnením pôvabu… a pokoja. Stelesnením ženy, ktorá je milovaná. Pane, urob ma takou, ako je mama.

Jack nezištne pomohol Ellie pri bezpečnej ceste domov. Prečo by potom ona nepomohla jeho sestre, ktorá sa túži stať mladou vychovanou dámou, ktorá sa nedočkala pomoci od vlastnej matky? Avšak kvôli zbytočným rečiam spoločnosti a otázkam rodiny, vzdelávanie mladej Chloe zostáva tajomstvom na River Hill. Nie je z neho len miesto vyučovania, ale aj miestom neočakávaných stretnutí Ellie a Jacka, ktoré Chloe naschvál naplánovala. Malej Chloe sa začína dariť niečo, čo by nik pred tridsiatimi rokmi netušil, vytvoriť most medzi Turlockovcami a Ballantynovcami. Bude dostatočne pevný?

Kiežby dokázala upokojiť myšlienky a s nimi aj svoje srdce. Zmohla sa však na jediné: padla na kolená vedľa praskajúceho kozuba a dlhé minúty sedela ponorená v modlitbe. Jej prosby boli zmätkom radosti a pochybností. A obrovského strachu.“

Kniha Na druhom brehu je jednou z tých, ktoré čítate na jeden dych. Pri prevracaní každej ďalšej stránky, čakáte so zatajeným dychom, ako sa dej posunie ďalej. Musím povedať, že druhý diel ma očaril viac ako prvý. Po dlhej dobe som opäť mala možnosť začítať sa do niečoho krásne romantického, čo navyše malo aj silnú hĺbku. Autorka brilantne popísala postavy, ich charaktery, samotné miesto, ale hlavne dobu, v akej sa príbeh odohráva. Pri čítaní máte pocit, že ste sa zrazu ocitli v inom čase.

Na druhom brehu zadna obalkaAmerika v čase, keď bolo rozhodnuté, že nie je legálne vlastniť otrokov, bola veľmi nepokojným miestom. Zákon vyznieval dvojako a napriek všetkému to vyzeralo, akoby sa žiadne otroctvo nezrušilo. Napriek tomu sa však našli ľudia, ktorí aj napriek ohrozeniu svojho života a svoje rodiny, pomáhali bývalým otrokom. Kvakeri a podzemná železnica ukázali silu charakterov ľudí tej doby. No vieme si predstaviť niečo podobné aj v súčastnosti? Vieme si predstaviť, že by niekto rovnako nezištne zachraňoval podobným spôsobom napríklad utečencom, ktorí utekajú pred vojnou a chcú začať nový život? Zrejme nie. Ľudia tej doby boli častokrát nezištnejší a odvážnejší ako my. V tomto by sme si z nich mali brať príklad. Navyše svojím konaním bola preverená ich pevnosť charakteru a sila viery.

Veľmi dobre sa čítalo, ako silná viera ovplyvňovala ich rozhodnutia v každodennom živote. Myslím, že mnohé z rozhodnutí, ktoré urobili by nedokázali, keby nemali pevnú vieru, keby nedokázali odovzdávať svoj život Kristovi. Láskavosť a milosrdenstvo, ktoré prejavovali druhým podnietilo ďalších, aby konali podobne. Takáto reťaz dobrých skutkov potom dokáže zmeniť život hoc aj na Na druhom brehu rieky, ktoré ide možno aj cez vaše mesto. Inšpirácií v tomto románe je mnoho a práve preto sa mi tak veľmi páčil 🙂 Navyše už teraz sa môžeme tešiť na pokračovanie ságy o tejto rodine, pretože Ellin brat Ansel záhadne zmizol.

Autorka Laura Frantz v tom diele Na druhom brehu potvrdila, ako skvelo vie skombinovať romantický príbeh s historickým výskumom. Je vidieť, že sa do detailu zaoberala históriou a nejde len o akési povrchové zhrnutie faktov. Týmto štýlom mi pripomenula Tessu Afsharovú, ktorá si dáva na týchto detailoch tiež záležať. Možno práve preto, sú ich knihy bestsellermi, ktoré človek musí mať vo svojej knižnici.

Ak vás moja recenzia zaujala, román Na druhom brehu si môžete zakúpiť na zachej.sk

FRANTZ, Laura. Dedičstvo Ballantyovcov 2: Na druhom brehu. Prvé vydanie. i527.net. 2018. 337s. ISBN: 978-89822-22-5