Rachab

Rachab
4.2/5 - (4 votes)

Asi každý už neraz ostal znechutený zo svojho života, rozhodnutí, skutkov. V takýchto chvíľach by sme najradšej strčili hlavu do piesku a nechali všetko tak. Príbeh Rachab, mladej prostitútky z Jericha, nám však ponúka iné riešenie. Aj napriek hriešnemu životu bola Rachab zachránená. Viera v pravého Boha, túžba po živote s ním a pokoji, ktorý prináša, ju vyčlenili spomedzi ostatných obyvateľov mesta a rodinných príslušníkov. Za svoju odvahu a nádej bola odmenená. Nielen, že bola jedna z mála, ktorí prežili útok na Jericho. Boh ju požehnal milosťami, o ktorých nikdy nesnívala a spolu s jej potomkami ju dnes môžeme nájsť v Ježišovom rodokmeni.

„Neviestka. Salmonovi sa nepáčilo, ako Efraim hovoril o Rachab. Salmon si vždy myslel, že to bola Jozueho a Kalebova viera, ktorá ich vyčleňovala od ostatných z vyvoleného rodu. No po jedinom večere v spoločnosti kanaánskej prostitútky si uvedomil, že Boh si vyberá srdcia ľudí, do ktorých vpíše svoje meno – dokonca aj srdce kanaánskej prostitútky!“

Po štyridsiatich rokoch blúdenia po púšti sa Izraeliti s božou pomocou prebojovali pred brány Kanaánu. Svoju zasľúbenú zem majú na dosah ruky, stačí ju len vystrieť, poraziť mesto Jericho a zmocniť sa dedičstva, ktoré im Boh prisľúbil. Nový vodca ľudu Jozue a ani nikto iný už nechce zopakovať chybu svojich otcov. Nezľaknú sa mocného kráľa, nedobytných hradieb či ozbrojených bojovníkov. Sú ochotní s dôverou odovzdať svoje životy Bohu a nechať sa priviezť k vytúženému víťazstvu.

Oblak prachu sprevádzajúci Izraelitov je nebezpečne blízko pred bránami Jericha a Rachab sa nachádza vo vnútri mesta odsúdeného na istý zánik. Aj napriek bohatstvu a prepychu cíti vo svojom živote prázdno a veľký hlad. Zatiaľ čo v ostatných sa s príchodom vyvoleného národa prebúdza neprekonateľný strach, Rachabino srdce je naplnené silnou nádejou a túžbou.  Verila, že Boh Izraela je pravý Boh. Verila, že celý Kanaán patrí jemu a dá ho komu chce. Jericho, aké ho poznala, už dlho stáť nebude. Napriek svojmu postaveniu stále dúfala, že Boh by si ju mohol všimnúť a zmilovať sa nad ňou. Preto sa rozhodla využiť akúkoľvek príležitosť, ktorú dostane.

„Pravý vlastník pôdy sa prihlásil. Táto krajina patrí Bohu Izraelcov . Patria mu palmy a figovníky a vinič, patria mu aj všetky včely, ktoré robia med. Aj kobylky, ktoré zničili Egypt! Všetko je jeho, a on môže túto zem a všetko, čo je v nej, dať tomu, koho si vyberie. A on si vybral tento ľud, ktorý je za riekou v Šittime!“

Salmon a Efraim, mladí muži z dvanásteho izraelského kmeňa, sa už nemôžu dočkať boja. Ako špehovia pri mestskej bráne hneď upútajú pozornosť a nebyť Rachab, asi by to nedopadlo najlepšie. Jej budúcnosť je neistá. Uvedomuje si, že ich životy sú v rukách Boha a v rukách jeho neporaziteľného národa. Čakajú ju dni plné strachu, napätia, neistoty, ale aj viery a nádeje.

„Skús použiť hlavu, s ktorou si sa narodila, Hagri. Myslíš, že modla nám môže ublížiť? Je to len kus hliny. Jestvuje len jeden Boh, a on je Bohom neba aj zeme. On je tým Bohom, ktorý rozdelil Jordán pred troma dňami! Už si na to zabudla? Klaňaj sa mu!“

Francine Riversová patrí k mojím obľúbeným autorom, preto som bola zvedavá na jej spracovanie Rachabinho príbehu. Tak ako v iných románoch, aj tu autorka hneď od začiatku čitateľa zaujme a pritiahne svojím štýlom písania a životom, ktorý vie vdýchnuť svojím postavám a dielam. Kniha sa mi čítala veľmi dobre a rýchlo. Som si istá, že v sebe nesie duchovnú hodnotu, ktorú stojí za to objaviť. V Rachabiných slabostiach a hriechom poznačenom živote sa určite nájde každý jeden z nás. Preto by sme si mali brať príklad aj z jej viery a odovzdanosti. Knižku by som určite odporučila tým, ktorí potrebujú povzbudenie, ale aj všetkým, ktorí by si radi spríjemnili leto či voľné popoludnie.

Ak Vás životný príbeh kanaánskej neviestky Rachab zaujal, môžete si ho zakúpiť na zachej.sk, a ak máte chuť dozvedieť sa viac, odporúčam Vám spracovanie z pera Tessy Afsharovej s názvom Perla v piesku.

Ak sa aj Vám páčil štýl Francine Riversovej, alebo si chcete prečítať aj iné jej romány, ponúkam Vám recenzie na Hlas vo vetre, Dieťa zmierenia či Vykúpenú lásku.

RIVERSOVÁ, Francine. Rachab. Prvé vydanie Dobrá kniha. 2005. 112s. ISBN: 80-7141-492-1.