Dielo majstra

Dielo majstra
5/5 - (8 votes)

Miluje Boh každého z nás? Aj keď sme ho v minulosti veľmi sklamali? Aj keď ho dennodenne zraňujeme? Sme vôbec hodní Božej milosti a Kristovej obety? Román Dielo majstra vás presvedčí o tom, že Boh je tu pre každého. Treba mu však úplne odovzdať svoj život a nechať ho v ňom naplno konať. Odovzdajte sa mu, dôverujte mu a milujte ho. Pre mňa osobne bola toto najväčšia a najhlbšia myšlienka nového príbehu od Francine Riversovej.

Hlavná hrdinka príbehu Grace si v živote preskákala mnohými nezávideniahodnými situáciami. Posledné mesiace bola nútená zostať žiť u Garciovcov, ktorí si chceli adoptovať jej syna, pretože nemala kam inam ísť. Bolo ťažké nájsť si prácu, keďže nedoštudovala vysokú prácu, nemala opatrovateľku, žiadne úspory ani bývanie. Verí, že nová práca by jej mohla pomôcť postaviť sa na vlastné nohy. Jej nový zamestnávateľ Roman Velasco ju však veľmi šokoval svojím prístupom k životu i k práci. Mladý umelec by sa mohol stať pokušením k zlým chodníčkom, ku ktorým sa už nikdy nechcela vrátiť, nemá však na výber.

„Okolnosti synovho počatia a komplikácie, ktoré jej vniesli do života, prestali byť dôležité v okamihu, keď syna po prvý raz vzala do náručia.“

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Roman Velasco si žije svoj veľký americký sen. O jeho predošlom živote, ktorý sa snaží ukryť pred svetom nevie takmer nik. Okolo svojho srdca si postavil múry, cez ktoré nikomu nedovolí prejsť. Za hlavu hodil nielen minulosť, ale aj svoje pravé meno. Kedysi chudobný chlapec Bobby Ray Dean zo sanfranciského Tenderloidu, syn prostitútky, by si nepomyslel, že raz bude bývať nad kaňonom v luxusnom dome a o peniaze nebude mať núdzu.

„Žije americký sen, no zdá sa, že svoj život nenávidí. Cítim to pri každom rozhovore, ktorý trvá viac ako dve minúty.“

Hoci na prvý pohľad to vyzeralo tak, že Grace a Roman spolu nemajú nič spoločné, opak bol pravdou. Obaja vo svojom zažili až priveľa zranení, ktoré ich natrvalo poznačili a veľmi ovplyvnili nielen ich rozhodnutia a všetky ich vzťahy. Je vidieť, že jedine Boh dokáže svojou nekonečnou láskou prekonať ich hlboké zranenia a zboriť múry okolo ich sŕdc. Pri čítaní ich krásneho, no zložitého príbehu, som si ešte viac uvedomila, ako cielene Boh do našich životov posiela určitých ľudí. Je však na nás, ako týchto poslov prijmeme. Trúfneme si využiť šancu na zmenu, ktorá prichádza spolu s nimi?

„Neotočil sa, hoci cítil jej pohľad. Grace si okolo seba vybudovala obranný múr, v tom boli rovnakí.“

Už sa vám stalo, že ste dlhšiu dobu prosili Boha za niečo a on vám to splnil v oveľa väčšej miere, ako ste čakali? A stalo sa vám tiež, že ste tomu nemohli uveriť až natoľko, že ste otáľali s prijatím jeho daru? Báli ste sa, že keď prijmete tento dar, bude to mať nejaké ale? Mne sa to už párkrát stalo. Veľmi som vtedy váhala, či je to naozaj od Boha, či by naozaj mohol niečo tak úžasné darovať mne, ktorá som ho častokrát hlboko sklamala.

Prečo sa v dnešnej dobe toľko ľudí podceňuje? Prečo máme pocit, že nie sme hodní darov nášho milujúceho otca. My všetci sme jedinečné dielo majstra, každý z nás je originál. Napriek všetkým našim rozhodnutia je ochotný nielen odpustiť a prijať nás späť, ale aj nás zahrnúť svojou nekonečnou láskou a milosrdenstvom.

„Vždy keď sa pokúsila o rozhovor s Bohom, bolo to, akoby sa jej slová odrážali od steny. Prečo by mal Boh vypočuť jej modlitby? Ona ho nepočúvala a teraz jej chýbal.“

Román Dielo majstra je veľmi povzbudivým čítaním, ktoré môže vliať do našich sŕdc nádej. Podobne ako iné autorkine knihy aj táto ma naštartovala k lepšiemu začiatku. Hrdinovia každej knihy od Francine Riversovej sú mi vďaka realistickému opisu veľmi blízki. Ich starosti, životné skúsenosti a vzťahy sa ma dotýkajú, ako by som ich naozaj poznala. Najviac ma však na ich príbehoch osloví ich nádej na lepší zajtrajšok. Verím, že to, o čom píše, sa môže stať komukoľvek z nás.

Snáď každá kniha má plusy aj mínusy. Jediné, čo by som mohla vytknúť tejto je určitá predvídateľnosť, ktorá je však možno spôsobená aj tým, že som prečítala všetky knihy, ktoré boli u nás preložené. Na jej kvalite to však určite neubralo a veľmi rada sa k nej zase niekedy vrátim.

Ak ste ešte nemali možnosť čítať nejaké autorkine diela, vrelo vám odporúčam Vykúpenú lásku, Leotinu záhradu, trilógiu v Znamení leva i Výnimočné biblické ženy.

Ak vás zaujala moja recenzia na knihu Dielo majstra, môžete si ju pohodlne zakúpiť na kumran.sk

RIVERSOVÁ, Francine. Dielo majstra. Prvé vydanie. Kumran, 2018. 448s. ISBN 978-80-89993-03-1