Muž bez mena

Muž bez mena
5/5 - (3 votes)

Tiene nad Anglickom 1

Rosmery Greshamová osirela keď bola malá. Aby prežila musela sa z nej stať zlodejka. S pribúdajúcim vekom sa vo svojom povolaní zlepšovala a práve teraz dostala prácu, za ktorú dostane toľko peňazí ako nikdy pred tým. Avšak to, čo má práve teraz ukradnúť je dobré meno jedného muža. Schyľuje sa k prvej svetovej vojne a tak je dôležité zistiť či Peter Holstein je alebo nie je oddaný Britanii. Peter je totiž priateľom princa Georga. Pre osud krajiny aj pre samotného Petra je nevyhnutné dokázať, že je skutočne britským občanom. Dokumenty sú však pohltené v preplnenej knižnici, ktorú mu príde zorganizovať Rosmery Greshamová. Akú pravdu nakoniec Rosmery odhalí medzi knihami a dokumentami? Stane sa z Petra nakoniec Muž bez mena?

„Daruj jej svoj pokoj, Bože. Svoje uistenie. Prebuď jej srdce a daj jej poznať, že ju miluješ.“

Rosmery miluje svoju rodinu, hoci nie sú pokrvnými príbuznými, je odhodlaná postarať sa o nich, nech by ju to stálo čokoľvek. Hoci im zákazka od tajomného Pána „V“ zaistí finančné prostriedky na dlhšie obdobie, niečo sa jej nezdá. Je iné ukradnúť obraz, klenot či peňaženku nejakému gentlemanovi no ukradnúť doklady, ktoré potvrdzujú alebo vyvracajú či je verný Nemecku alebo Anglicku, to je niečo iné. Dostať sa do jeho domu nebol až taký problém ako čakala, no keď zbadala hory kníh, ktoré boli nielen v policiach, ale všade, mala chuť zdupkať hneď v prvý deň. Dala už však svoje slovo, spolieha sa na ňu Pán „V“ a jej rodina. Dokáže utajiť pravý dôvod, pre ktorý do domu prišla?

„Rosmery Greshamová možno bola klamárka a zlodejka – a takmer špiónka -, ale nebola pokrytec. A ak bolo pravdou, čo vikár hovoril, tak Ježiš nemal problém tráviť čas s klamármi a zlodejmi, ba dokonca s ešte horšími ľuďmi. Ak niekoho nemohol vystáť, boli to pokrytci.“

Peter Holstein bol zvyknutý na to, že väčšina ľudí od neho bočí nielen kvôli tomu, že sa zajakáva, ale aj preto, že pochádza z Nemecka. Myslel si, že keď opustí Londýn a zájde do svojho vidieckeho sídla, bude tu mať väčší pokoj, aby sa mohol venovať svojmu prísne tajnému koníčku. Avšak aj na vidieku mnohí veria, že by sa Peter pridal skôr na Nemeckú stranu napríklad ako špión. Peter je však úplne iný ako sa na prvý pohľad všetkým zdá. To pochopí každý, kto mu dá šancu na to, aby ho spoznal bližšie. Prvá svetová vojna ku ktorej sa pomaly a isto schyľuje už začala meniť Petrov život, no najviac ho napokon zmení príchod tajomnej a krásnej knihovníčky Rosmery, ktorá sa však vôbec nechová tak, ako by sa to od nej očakávalo.

„V deň, keď Boh dopustil, aby sa naše cesty skrížili, určite sa usmieval. Vaše rady si cením väčšmi než čokoľvek iné, Peter.“

O tom, že táto kniha Muž bez mena dokáže pohltiť čitateľa už po pár stranách vôbec netreba diskutovať. Prekvapil ma však spôsob ako veľmi príjemne autorka vložila do príbehu myšlienky o Bohu. Využila Petrov nedostatok v zajakávaní na to, aby vo svojich listoch priateľom či služobníctvu chválil Boha, aby sa za nich modlil, aby ich ubezpečil o svojom priateľstve i podpore. Zo začiatku som mala pocit, že Peter odvážne o Bohu hlásal len prostredníctvom listov, no ukázalo sa, že to, čo vyjadruje v listoch dokazuje aj v činoch, napriek tomu, že si tým nezískaval sympatie okolia. Jeho viera je pevná, neotrasiteľná a inšpirujúca. Zväčša si ma v knihách získajú skôr ženské postavy, no tu je mojím jednoznačným favoritom Peter.

„Meno je všetko, čo človek má, synak. Meno rovná sa povesť – či už ľuďom, ktorí ho počujú, prináša úsmev alebo vrásky, lásku alebo strach. Meno je všetko, čo človek má. Po mene ho volá Všemohúci.“

Prvý krát som mala možnosť čítať knihu od R. M. Whiteovej a musím povedať, že som očarená. Kedže čítam veľa kníh, viem už dobre predpokladať akým smerom sa asi príbeh bude uberať. Táto autorka ma však v knihe Muž bez mena neustále prekvapovala a záverom ma úplne dostala. Dúfam, že ďalšie diely budú pokračovať v tej istej kvalite. Každopádne nasadila vysokú latku!

Zväčša v knihách nájdem aj veci, s ktorými nie som moc spokojná, no tejto nemám, čo vytknúť, je presne podľa môjho gusta. Kniha má skvelú zápletku, dobre opísané postavy i prostredie a myšlienky s hodnotami.

WHITEOVÁ, R. M. Tiene nad Anglickom 1: Muž bez mena. i527.net Prvé vydanie. 400s. Mäkka väzba. ISBN: 978-80-89822-36-2