Dcéry pána Darcyho

Dcéry pána Darcyho
4.7/5 - (6 votes)

Je málo takých, ktorí nečítali najznámejší román Jane Austenovej Pýcha a predsudok, končiaci svadbou Elizabeth Bennetovej a pána Darcyho. Priznávam, že patrím k odhodlaným fanúšikom tejto autorky a aj po prečítaní všetkých jej preložených diel sa mi ich málilo. Ak ste na tom podobne a hľadáte román so statočnou nekonvenčnou mladou hrdinkou zasadený do dobových reálií, strhujúco vykresľujúci charakter a motívy činov jednotlivých postáv, neváhajte a siahnite po sérii
kníh od Elizabeth Astonovej.

„Muži mají šťěstí, že rozhodují o svých životech a mohou se vypravit do Bombaje nebo kam si zamanou, když jim k tomu nechybí prostředky a doma je všechno v pořádku. Pan Gardiner se zasmál, když mu tohle řekla.“

Autorka sa v knihe Dcéry pána Darchyho odvážne rozhodla naviazať na spomínaný príbeh a vykresľuje rodinu Darcyovcov po približne dvadsiatich rokoch. Zo šťastného manželstva vzišlo sedem detí a z prvých piatich dievčat sa stávajú mladé dámy, ktoré sú uvádzané do spoločnosti. Hlavná hrdinka, druhorodená Camilla, debutovala v predošlej sezóne, prichádza so sestrami, staršou panovačnou Letitiou a mladučkou Aletheou, do Londýna. Rodičia sa totiž spoločne vydali na cestu do Turecka a dievčatá s dôverou ponechali v starostlivosti rodinných priateľov, manželov Fitzwilliemových.

„Zaznamenala vřelý pohled mezi mužem a ženou, vypovídající o vzájemném pochopení a sounáležitosti, jaké sama nezakusila. Šlo o úsměvy a drobné pozornosti, jasnou touhu být tomu druhému nablízku. Jiní si nebyli tak jistí svým postavením, a proto vysílali odlišná poselství šelmovským pohozením hlavou, koketním pohledem, po němž dáma okamžitě sklopila oči, pán se dotkl klobouku, zatočil hůlkou, pleskl se rukavicemi do stehna.“

Do mesta však onedlho dorazia i dvojičky Bella a Georgina, nesmierne krásne kokety prahnúce po svojom uvedení do
spoločnosti. Dom plný mladých dám si spočiatku hostiteľka Fanny predstavovala ako vítané osvieženie jej spoločenského života, ktorý sa v manželstve s dvoma malými deťmi pomaly vytrácal. S realitou sa však stretne rýchlo. O šarmantné dievčatá s obrovským venom a spoločenským postavením sa zaujíma celý Londýn. Udržať si však spoločenskú prestíž pri lákavej vidine voľnosti bez dohľadu rodičov, navyše keď svoj pohľad na slečny Darcyové zaostrili všetci intrigujúci klebetníci, je
neľahké.

„Jaký muž ale je, tenhle tvor, do něhož se zamilovala? Zná ho vůbec?“

Mať v ruke román pripomínajúci pokračovanie Pýchy a predsudku bolo pre mňa čírou radosťou. Opäť som mohla sledovať život anglickej aristokracie a porovnávať ho s dnešnými spoločenskými vzťahmi. Páči sa mi, že hoci i vtedy ľudia často podľahli zmyselnosti, spoločnosť ich poklesok vnímala ako jednoznačné negatívum a nik ho nerelativizoval, ako sa to často stáva v súčasnosti. Zlo malo svoje jasné meno. Musím však konštatovať, dnešný svet priniesol mladým ľudom viac možností na vzájomné stretávanie a spoznávanie sa pred vstupom do manželstva, čo sú základné predpoklady, aby mohlo byť šťastné. Či je však pravdou, že dnešné manželstvá, uzatvárané z lásky a nie podľa vena či spoločenského postavenia, sú šťastnejšie a spokojnejšie ako manželstvá spred dvesto rokov, nechám na posúdenie čitateľa.

Ako jedna z prvých vecí ma zaujal fakt, že rodičia dali autorke krstné meno po hlavnej hrdinke Austenovej románoch Elizabeth Bennetovej. Nezdá sa vám to krásne? Keď som sa pustila do čítania, obávala som sa,  či bude autorka schopná nájsť novú zápletku a nekopírovať Jane Austenovú. Dávala som jej malé šance, pretože výhľad, ktorý ponúka Austenová do spoločnosti vyšších vrstiev na prelome 18. a 19. storočia sa po prečítaní jej diel zdá vyčerpávajúci. Preto musím s uznaním konštatovať, že som sa opäť dozvedela viac. Duch Jane Austenovej opäť ožil.

Ak vás zaujal román Dcéry pána Darcyho, odporúčam vám aj ďalšie autorky, ktoré píšu skvelé historické romány. V prvom rade Jane Austenova, Kristi Ann Hunterová a tiež Julie Klassenova.

ASTONOVÁ, Elizabeth. Dcéry pána Darcyho. Prvé vydanie. Leda. 416s. ISBN: 978-80-7335-206-6