Matky a dcéry v Biblii

Obalka knihy Matky a dcery v Biblii

V poslednej dobe na knižnom trhu čitateľ ľahko natrafí na knihy, ktoré sú inšpirované Bibliou. Či už sú to romány alebo knihy, ktoré ma nútia zamyslieť sa, rada po nich siaham. Príbehy biblických postáv sú veľmi inšpiratívne. Napríklad o kráľovnej Ester som už čítala niekoľko kníh. Avšak hoci sa v niektoré časti v knihách o nej zhodujú, predsa len niektoré postrehy sú odlišné. Preto som rada, že sa mi dostala do rúk kniha Matky a dcéry v Biblii, v ktorej sa opäť dozviem niečo viac o Ester a iných ženách z Biblie. V knihe som našla silné posolstvo viery deviatich biblických rodín. O niektorých ste už zrejme čítali aj vy, no iné budú pre vás príjemnou novinkou ako boli pre mňa.

Príbehy jednotlivých rodín sú popretkávané úryvkami zo Svätého Písma a následne ich autorka Shannon Bream detailnejšie rozoberá. V knihe poukazuje na skutočnosti, ktorých si zrejme mnohí čitatelia Biblie ani nie sú vedomí. Svojimi nevšednými postrehmi mi pomohla ešte lepšie pochopiť konanie biblických postáv. Zároveň ukázala silné povahové vlastnosti, ktorými sa môžeme inšpirovať aj v súčasnosti. Na konci každého príbehu je krásna modlitba a tiež súbor otázok o postavách z príbehu, pri ktorých zistíte, či ste ich príbeh skutočne pochopili.

„Ak matky uprednostnia svoje túžby a plány pred tým, čo pre ich deti naplánoval Boh, zabúdajú, že posvätné poslanie materstva znamená vrátiť Bohu to, čo je jeho. Pokiaľ matky nesebecky vedú deti k tomu, aby samy zistili, aké zámery má s nimi Boh, môžu si byť isté, že takto plnia svoju úlohu rodičov. Obavy sú ľudské. My však vieme, že Boh je dobrý a vždy koná pre dobro tých, ktorí ho „milujú“ a „sú povolaní podľa jeho predsavzatia“ (Rim 8:28).“

Čo mi kniha Matky a dcéry v Biblii dala?

Pri čítaní kníh často krát zdieľam úryvky, ktoré sa mi páčia. Musím sa priznať, že v tejto knihe ich je v skutku neúrekom. Ženy, o ktorých sa dočítate v tejto knihe majú možno podobný život ako žijete práve vy. Ich odvaha a rozhodnutia vám môžu pomôcť prekonať ťažké obdobie, v ktorom sa práve nachádzate. Taktiež vám kniha Matky a dcéry v Biblii pripomenie, že nech prežívate čokoľvek, Boh je stále s vami a že mu na každom jednom z vás záleží.

„Naša spoločnosť nám často zdôrazňuje, že je najdôležitejšie zameriavať pozornosť na deti. Biblia nám zase pripomína, že deťom poskytneme lásku a potrebnú podporu najlepšie tým, ak milujeme a podporujeme manžela či manželku a deťom ukážeme vzor fungujúceho manželstva.“

Príbehy matiek, dcér, synov i otcov z Biblie môžu byť veľkým prínosom pre rodiny súčasnosti. Hoci žije v omnoho vyspelejšom svete ako tieto biblické postavy, často krát čelíme podobným problém vo výchove ako oni. Sama som sa pozastavila nad časťou kedy autorka rozoberala ako Mária s Jozefom hľadali 12 ročného Ježiša a on im odvrkol ako typický teenager (mám doma práve jedného takého, tak mi to prišlo veľmi úsmevné). Aj Mária s Jozefom mali teenagera, ktorý sa s nimi nie práve najmilšie zhováral po tom, čo ho niekoľko dní hľadali. A zrazu mi bola táto rodina akási bližšia. Myslím, že v knihe nájdete viacero inšpiratívnych častí, ktoré vám môžu pomôcť pri výchove. A tiež by vám mohli pomôcť vyhnúť sa chybám, o ktorých sa dočítame napríklad v Dininom príbehu.

„Matky majú obrovský vplyv na synov, v dobrom aj zlom zmysle slova. V Biblii vidíme príklady oboch prípadov. Pozitívne slúžia ako inšpirácia a povzbudenie pre matky, keď chcú synom pomôcť k dokonalej verzii života, ktorú im vybral Boh.“

Prajem vám príjemný čas strávený s knihou Matky a dcéry v Biblii. Ak by ste si chceli prečítať ďalšie inšpiratívne knihy o biblických postavách odporúčam vám tieto: Cesta domov, Perla z Moabu, Rodokmeň milostí, Rebeka a Tamara.

BREAM, Shannon, Matky a dcéry v Biblii. 2022. Pevná väzba. 256s. ISBN: 9788081643132