Ukryté vo hviezdach

Ukryté vo hviezdach

Max Dornbach sa rozhodol potajomky pomáhať svojim židovským priateľom v Rakúsku. Doktor Weiss mu odovzdával cennosti svojich pacientov, o ktoré ich chceli Nemci obrať, aby ich na čas ukryl vo svojom sídle pri Hallstatte. Situácia sa však začala značne komplikovať a tak sa Max rozhodol požiadať o pomoc svoju priateľku z detstva Anniku Knopfovú, ktorá je do neho odjakživa zamilovaná a urobila by pre neho čokoľvek. Ukryť cennosti na tomto mieste nie je až taký problém, no keď privedie Max aj mladú Židovku Luziu Weissovú, do ktorej je bezhlavo zamilovaný, začne sa veľká skúška Annikinho charakteru. Ako to celé dopadne sa dozviete v románe Ukryté vo hviezdach.

„Boh do nej vdýchol život. Stvoril ju a obdaroval hlbokou láskou k hudbe, ktorá jej pramenila v srdci a prúdila pomedzi prsty. Ale, čo mala robiť, keď sa zdalo, že aj  ten samotný dych, ktorý do nej vdýchol, niekto zadusil?“

Callie Randallovej sa dostane do rúk veľmi starý výtlačok Bambiho, ktorý okrem rozprávky navyše ukrýva tajný zoznam, ktorý ju okamžite zaujme. Je rozhodnutá nájsť pôvodného majiteľa a zistiť, čo tie staré zápisky znamenajú aj keby mala vyjsť zo svojej zóny bezpečia, v ktorej je už niekoľko rokov zakuklená. Hoci Callie žije svojim kníhkupectvom, podvedome cíti, že za pozadím tejto detskej knižky, je neobyčajný skutočný príbeh z minulosti. Prečo si Annika Knopfová urobila taký zvláštny zoznam do detskej knižky? Prečo v nej ukrývala fotografiu?

„Tak často Boha viníme za zlé veci, ale málokedy mu ďakujeme za tie dobré.“

Annika Knopfová a jej otec sa svedomito starajú mnoho rokov o sídlo Dornbachovcov. Všetko sa začne rapídne meniť, keď Hitler pripojí Rakúsko k Nemecku a rozhodne sa vyvraždiť Židov. Annikin otec sa pridáva k tým, ktorí podporujú Fuhrerove myšlienky. Keby tušil, že jeho vlastná dcéra pomáha židom a Maxovi, trest by ju neminul. Nenávisť voči židom, s ktorými ešte nedávno žili Rakúšania v mieri sa šíri ako epidémia, nevyhla sa ani malým pokojným dedinkám. Keď sa situácia začne stupňovať, Max donesie do úkrytu v Hallstatte okrem šperkov aj svoju lásku Luziu. Život mladej židovskej huslistky je ohrozený nielen, kvôli jej národnosti, ale aj kvôli Ernstovi, ktorý Maxa už od detstva nenávidel, keď sa musel pozerať na to, ako jeho matka slúžila v rodine Dornbachovcov.

„Cítila sa osamelo, ale tentoraz sa pri pomyslení na smrť až tak nebála. Nacisti sa jej možno pokúsia túto tichú nádej vziať, tak ako jej chceli ukradnúť šperky, ale ona si ju môže uchovávať v srdci a tam, na tom ukrytom mieste, ju nikdy nenájdu.“

Hoci kniha Ukryté vo hviezdach patrí k tým smutnejším o druhej svetovej vojne, nenájdete v nej mnoho strašných detailov z tohto obdobia. Preto ju zvládnu aj tí, ktorí sa inak boja čítať podobné knihy. Tiež by som ju vrelo odporučila mladším ročníkom, pretože v nej nájdu ukážku pravého priateľstva, odvahy a veľkej lásky. Každý román či životopis s touto tématikou je podľa mňa jedinečný. Každá jedna z nich odkrýva inú tvár vojny.

„Vlak pokračoval do neznáma, ale Annikino srdce prenikol pokoj a odplavil posledné zvyšky strachu. Ani ona, ani žena sediaca vedľa nej neboli samy.“

V románe Ukryté vo hviezdach si ma z postáv najviac získala Annika. Hoci spočiatku pôsobí ako jednoduché dedinské dievča, ktoré rieši bežné problémy, smutná realita ju začne meniť. V priebehu niekoľkých týždňov sa z dievčaťa stáva odvážna žena, ktorá je odhodlaná pre lásku a priateľov urobiť čokoľvek. Ďalšia postava, ktorá si zaslúži, aby som ju spomenula je Max. Jeho otec aj spoločnosť od neho očakávali vernosť Hitlerovi a systému. On však napriek svojmu postaveniu a všetkým okolnostiam ostal verný svojim zásadám a napriek všetkému chcel pomáhať Židom.

Hoci sa mi príbeh o stratenom poklade bez majiteľa páčil, nepáčila sa mi však forma akou bol podaný. Myslím, že príbeh Anniky, Maxa a Luzie, by si zaslúžil viac strán, prípadne samostatnú knihu. Prelínanie sa so súčasnosťou ma miestami miatlo. Chápem, že autorka chcela do románu vniesť tajomnosť a dobrodružstvo, no mňa tento spôsob neoslovil. Hlavný hrdinovia Callie a Josh so súčasnosti pátrali po tom, čo sa v minulosti stalo s Annikou a so stratenými cennosťami Židov. Popritom odhaľujú jeden pred druhým svoje srdcia, ktoré ukrývajú bolestné spomienky. Aj tento príbeh si viem predstaviť ako samostatný, keby ho autorka viac rozviedla. Ale možno vám tento spôsob bude vyhovovať. Budem rada ak mi svoj názor napíšete do komentára pod recenziu 🙂

Druhá svetová vojna so sebou priniesla mnoho zlých, smutných a desivých udalostí. Avšak aj v tomto čase, kedy prevažovala beznádej a strach, môžeme objaviť niekoľko nádherných zábleskov, ktoré svietia v temnote. Keď sa Hitler rozhodol zbaviť všetkých Židov, postavil tak ostatných ľudí do ťažkej situácie. Buď budú slepo poslúchať Fuhrerove príkazy a zachránia si život udávaním Židov alebo sa rozhodnú pomôcť im aj za cenu vlastného života. Myslím, že toto obdobie preverilo charaktery mnohých ľudí.

Ak obľubujete knihy s touto tématikou odporúčam vám tieto knihy: Motýľ a husle, Tanečnica, V pravej chvíli, a Není-li to nemožné.

DOBSONOVÁ,  Melanie. Ukryté vo hviezdach. Prvé vydanie. i527.net. 2019. 312s. ISBN: 978-80-89822-37-9

Kniha, #KdeDobroVíťazí od i527.net rozžiari vaše dni nádejou 🙂